איך לבחור תבניות אפייה?

אפייה יכולה להיות עסק מסובך. מאיסוף הרכיבים ועד מדידתם ברמות דיוק של כימאי במעבדה, התסבוכת לא נגמרת ברגע שמכניסים את העוגה לתנור. אחד האתגרים הוא לבחור את תבנית האפייה המתאימה ביותר. כיום אפשר למצוא מגוון רחב של תבניות אפייה, החל בתבניות זכוכית וקרמיקה וכלה בתבניות סיליקון צבעוניות בעיצובים שונים. אז איך בוחרים תבנית אפייה?קראו במדריך שלפניכם.

befa5c7cfca376be94eddaf5af8d72f6

תבניות אפייה מזכוכית

תבניות זכוכית (פיירקס), הן פריט חובה בכל מטבח של חובבי אפייה. התבניות האלה עמידות לחום ואפשר להשתמש בהן לאפייה בתנור, לחימום מזון במיקרוגל, וכן להקפאה ולקירור. מכיוון שהזכוכית היא מוליך חום מצוין, המזון מתחמם במהירות ושומר על חומו לאורך זמן. משטח הזכוכית מונע ספיגה של ריחות ושל טעמים ומגן מפני דליפה של חומרים כימיים בעת השימוש.

החיסרון של תבניות הזכוכית הוא שמאפים עשירים בסוכר נוטים להתחמם יתר על המידה והסוכר עלול להתקרמל ואף להישרף. בנוסף, אם מעבירים את התבנית ישירות מהמקפיא אל התנור היא עלולה להתנפץ, אבל המקרים האלה נדירים למדי.

 תבניות קרמיקה

אפייה בתבניות קרמיקה דומה מאוד לאפייה בתבניות זכוכית; תבניות הקרמיקה מוליכות חום היטב, לא מחלידות או סופגות טעמים, מתנקות בקלות, ואפשר להעביר אותן מהתנור ישירות אל שולחן האוכל. ההבדל העיקרי הוא אסתטי: הגשת מזון בתבניות קרמיקה היא הרבה יותר נעימה לעין.

אפשר למצוא תבניות קרמיקה במגוון צבעים, צורות וגדלים, ואפשר להתאים אותן לכל מיני מטרות וסגנונות הגשה – מארוחת ערב יום-יומית, מזנון בופה או אפילו ארוחה רשמית וחגיגית.

 תבניות מתכת וטפלון

גם תבניות מתכת וטפלון אפשר למצוא בכל מיני צורות וגדלים, והן טובות במיוחד לאפייה של לחמים, עוגות, עוגיות, מאפינס, עוגות פאי וכדומה. תבניות המתכת לרוב עשויות מאלומיניום או נירוסטה. תבניות האלומיניום לרוב יהיו זולות יותר, אבל הן מעבירות חום פחות טוב. בעבר היו חששות שתבניות מתכת פולטות חומרים כימיים מזיקים, אבל איכות התבניות השתפרה מאז.

טיפים לשימוש בתבניות מתכת:

- אם משתמשים בתבנית מתכת רגילה אפשר להשתמש בנייר אפייה או לשמן אותה כדי למנוע מהבצק להידבק למשטח.

- מומלץ להימנע מלהשתמש בכלי מתכת עם תבניות הטפלון כדי לא לשרוט במשטח.

 

תבניות סיליקון

מוצרי הסיליקון הצטרפו למדף כלי האפייה בעשורים האחרונים, והשאירו רושם די עז בצבעוניות העליזה ובמגוון העיצובים. כיום אפשר למצוא לא רק תבניות אפייה מסיליקון אלא גם קערות, כוסות מדידה וכל מיני גאדג'טים. החשש כי תבניות הסיליקון פולטות חומרים רעילים הופרך זה מכבר, ותבניות הסיליקון נמצאו בטוחות לשימוש גם באפייה.

היתרון של תבניות סיליקון הוא שהמאפה נשלף בקלות מהמשטח ואין צורך לשמן את התבנית ביסודיות לפני האפייה. אמנם סיליקון אינו מוליך חום אידיאלי ולמאפים לוקח יותר זמן להיאפות בהשוואה לתבניות מחומרים מסורתיים יותר, אבל הוא בחירה המושלמת למי שאוהבים מאפים עם גימור פריך ומושחם.