מקינטות- איך, למה וכמה?

אלפונסו ביאלטי היה מהנדס איטלקי, הידוע בהמצאת המקינטה בשנת 1933. בשנת 1919 הוא פתח את החנות שהפכה עם הזמן למפעל הגדול בעולם לייצור מקינטות. המקינטה (באיטלקית: מכונה קטנה), היא סיר להכנת קפה שהפך לסמל בעולם הקפה באיטליה והיא מהווה פריט עיצובי חובה בכל מטבח איטלקי, ספרדי ופורטוגלי. המקינטה הכי מפורסמת של חברת ביאלטי, נקראת מוקה אקספרס והיא שומרת על העיצוב המקורי שלה עד היום.

מכונות הקפה הטרנדיות והעכשוויות גרמו לירידה חדה בביקוש של המקינטות, אבל מי שבאמת מבין בקפה וחשוב לו לשתות קפה איכותי, מודע לערכה של המקינטה ושומר לה אמונים. היתרון שלה אל מול המכונות החדשות, הוא המיצוי המלא של גרגירי קפה, שלא ניתן להגיע אליו באמצעות המכשירים האחרים.

למקינטה שמות נוספים, כמו Moka pot"" (סיר מוקה) וקפיטרייה caffettiera"" (קנקן קפה). המקינטות השונות עשויות מחומרים שונים ומגיעות בצורות מגוונות.

מבנה המקינטה

המקינטה נראית כמו קומקום שעשוי מנירוסטה או מאלומיניום, המקנים לה עמידות גבוהה בחום, לחת לפי הדרישה ורטיבות. היא מורכבת משלושה חלקים: כוס בתחתית, בה ממלאים את המים, מסננת בצורת משפך בה שמים את הקפה הטחון וכד המוברג על הכוס והמסננת, המזכיר קומקום.

איך מכינים קפה במקינטה?

מניחים את המקינטה על הכיריים וממלאים את הכוס במים. כשהמים רותחים, האוויר הדחוס יוצר לחץ שדוחף את המים כלפי מעלה, דרך הצינורית לתוך המסננת, אליה מכניסים את הקפה הטחון. המים מתערבבים עם הקפה וסופגים את טעמיו, התערובת ממשיכה לזרום כלפי מעלה דרך מסננת נוספת שנועדה לסנן את גרגרי הקפה, אל הכד בחלק העליון של המקינטה.

יש אנשים שקוראים למשקה שמיוצר במקינטה "אספרסו", אך למעשה הוא נקרא "מוקה. במשקה המוקה המיוצר במקינטה יש פחות קצף קפה והפולים שלו נטחנים הרבה יותר גס בהשוואה לקפה שמוכן במכונות קפה. לחץ המים במקינטה נע בין 100 ל-200 קילו-פסקל ואילו אספרסו זקוק למכונת קפה עם לחץ הרבה יותר גבוה של כמעט 1000 קילו-פסקל.

עד היום אנשים שמכינים קפה במקינטה נחשבים למביני עניין בתחום הקפה, משום שהמוקה נחשב איכותי ואמיתי יותר מכל צורה קפה אחר שאנחנו מכירים.