איך לבחור סכין שף לחיתוך מושלם?

איך לבחור סכין שף?

 

סכין שף היא הסכין המשמשת לרוב עבודות ההכנה במטבח: חיתוך, קיצוץ, קילוף, מעיכה ועוד. אם החלטתם להשקיע בסכין טובה אחת – כדאי להשקיע בסכין שף שתמלא את כל המטלות האלה בדיוק, בקלות ובהנאה. סכיני שף באים בכל מיני גדלים, עיצובים ומחירים, ואין סכין אחת שתתאים לכל אחד.

מה לחפש בסכין שף?

אם אתם מתכננים להשקיע בסכין שף יקרה, ישנם כמה גורמים שיש לקחת בחשבון:

נוחות: ההיבט הכי חשוב בסכין השף הוא נוחות האחיזה בו. לדוגמה, יש לוודא שגודל הידית של הסכין תואם את גודל היד, וכן שמבנה הידית והלהב לא גורם לפרקי האצבעות להיחבט בקרש החיתוך.

איזון: הסכין צריכה להיות באיזון מושלם עם כף היד של השף או הטבח החובב. סכין לא מאוזנת תגרום לכם לעבוד קשה יותר, ולהפך: בסכין טובה תוכלו להשתמש גם בעבודה ממושכת מבלי להתעייף. את האיזון אפשר לבדוק באמצעות אחיזה של הסכין מהידית; אם המשקל נוטה לכיוון גב הידית או הלהב, כנראה שזו לא הסכין האידיאלית עבור כף היד שלכם. כמו כן כדאי לוודא שהסכין יציבה ואינה מתנדנדת מצד לצד.

משקל: יש שפים הטוענים שסכין שף כבדה חותכת טוב יותר מכיוון שהיא "נופלת" עם כל כובד משקלה על המזון, ואחרים סוברים שסכין קלה מחליקה יותר בחופשיות ומאפשרת לשחק עם הסכין בקלילות ובמומחיות. אבל בשורה התחתונה, כדאי לבחור את הסגנון המתאים לכם ושאתם מרגישים איתו בנוח.

גודל: סכין שף באורך של 20 ס"מ היא הפופולרית ביותר בקרב טבחים ביתיים בגלל אפשרויות השימוש המגוונות שהיא מציעה. סכין ארוכה יותר יכולה לשפר את יעילות העבודה, אבל יש בה משהו מאיים. סכין קצרה יכולה לאפשר גם היא גמישות מסוימת, אבל היא פחות מתאימה לחיתוך של דברי מזון גדולים כמו אבטיח למשל.

סוג המתכת: השיקול האחרון הוא סוג המתכת שממנה עשוי הלהב של הסכין. פלדות פחמן יוצרות להב מאוד חדה, אבל הפלדה היא עדינה ונוטה להחליד ולהישבר, והסכינים דורשים תחזוקה וטיפול. פלדת אל-חלד לעומת זאת היא יותר עמידה אבל היא לא תגיע לרמות חדות כמו מתכות אחרות. לכן, לפני קניית סכין שף חשוב לשקול את היתרונות והחסרונות של סוג המתכת.