מאכלי עדות שחייבים לטעום

כשתגיעו לאיטליה תאכלו פסטה או פיצה, אם במהלך הטיול הגדול לדרום אמריקה תנחתו בארגנטינה בוודאי תאכלו אלפחורס, אם תטוסו ליפן תטעמו את הסושי, ובארה"ב, בית המקדש למזון מהיר, תמלאו את הבטן בהמבורגר וצ'יפס כיד המלך. אבל מה אוכלים כשמגיעים לישראל? הכל תלוי באיזה בית אתם נוחתים.

המושג קיבוץ גלויות, כמו המושג כור היתוך, כבר מזמן הפך להיות שגור בפינו כשאנחנו מדברים על התרבות הישראלית. מתוך גלי העלייה שהגיעו לישראל בשנים האחרונות נולדים עוד ועוד ישראלים חדשים, ומאכלים חדשים שמגיעים אלינו ומאתגרים את כל מה שחשבנו על עדות וצבעים.

עוגת דובוש
עוגת הדובוש היא עוגה סופר מגניבה שמגיעה אלינו הישר מהמטבח ההונגרי – שם היא מככבת כבר מעל ל-120 שנים. היא מורכבת משכבות של עוגת ספוג וקרם שאליו נוספו טעמים שונים כגון קפה,פירות ועוד.

לחם עירקי
אם אתם מכירים רק את הפיתה העירקית ואת העיז'ה, קציצת הירק הטעימה מהמטבח העירקי, כדאי לכם להכיר את הלחם שמשלב את שתי המטעמים הללו יחד. למנה הזאת יש גם שדרוג נוסף, בשר טחון שמפתיע בזכות תוספת טעם מיוחד אשר לא קיימת במתכונים אחרים שאתם מכירים.

עוגת ספגטי ובשר
אין דבר יותר מוצלח משילוב בין ספגטי לבשר, ועל כך אין עוררין. המתכון מהמטבח היהודי הפרסי, מאחד את שני המרכיבים הטעימים הללו ויוצר פשטידה פריכה ומלאה בכל טוב. הטעם הנהדר של המנה נחרט בזיכרון היהודי-פרסי בדפי ההיסטוריה וממשיך לאורך זמן גם לימינו אנו, אחרי שסיימנו לאכול את כל מה שהיה לנו בצלחת.

קוגל או קיגל?
רבים נוטים להתבלבל בשמו של המאכל הידוע קוגל ולכנותו קיגל. הקוגל הוא אחד ממתכוני העדות הידועים והמבוקשים ביותר שיש, כשברבים מקהילות יהדות אשכנז נוהגים לאכול את הפשטידה המתוקה בשבת בבוקר ובאירועים מיוחדים. טעמו של הקוגל משתנה לפי ארץ מוצאם של הקהילה או האזור שממנו באו האנשים, ושני טעמיו העיקריים של המאפה הם חריף עדין או מתוק.

עוגיות מרוקאיות
העוגיות המרוקאיות מוכרות לרבים מאתנו במקומות שונים בעולם, אך אצלנו בישראל הן מוכרות כעוגיות מכונה או עוגיות מרוקאיות. המרקם הפריך והריח המתוק של העוגיות מהווים קינוח טעים וממכר שתרצו שתמיד יהיו בביתכם גם אם אינכם מהעדה המרוקאית.

גפילטע פיש
המאכל הידוע לשמצה של יהדות אשכנז היא כמובן הגפילטע פיש. גפילטע פיש הוא קציצת דג טחוןהנפוצה בעיקר בקרב יהדות אשכנז ומזרח אירופה. את הגפילטע פיש נהוג לאכול בשבת או בערבי חג כמו ראש השנה ופסח. טעמו יכול להיות מתקתק או פיקנטי.

ג'חנון
הג'חנון הוא אחד ממאכלי העדות הנפוץ ביותר בחברה הישראלית כיום, הוא מורכב בסך הכל מבצק וחמאה. את הג'חנון מקובל לאכול בתוספת של עגבניות מרוסקות טריות, ביצה קשה המבושלת בסור יחד עם הבצק וממרח חריף כמו סחוג המקובל גם הוא בעדה התימנית.