כל מה שצריך לדעת על סושי

סושי הוא אחד המאכלים המזוהים ביותר עם המטבח היפני. אבל מה בדיוק עונה להגדרה של סושי, מה ההבדל בין סוגי הסושי השונים ואיך מכינים סושי?

המשמעות של המילה סושי היא "זה חמוץ", והיא משקפת את המאכל המקורי: דג מותסס ומשומר במלח, אשר שימש מנת דגל במטבח היפני למשך אלפי שנים, עד תקופת אדו במאה השבע-עשרה. באותה תקופה התפתח הסושי המוכר לנו היום, והוא כולל אורז מוחמץ המלווה בעוד רכיבים, לרוב דג נא או ירקות. בעבר הרחוק הכנת הסושי נמשכה זמן רב בגלל התהליך הארוך של ההתססה, אבל הסושי העכשווי פותח להיות מנת מזון מהיר והוא כזה עד היום.

הסושי שתמצאו במסעדות ביפן שונה מזה שתמצאו במסעדות יפניות בישראל ומחוץ ליפן בכלל. ביפן הסושי לרוב יהיה פשוט למדי ולא יכלול יותר מסוג אחד של דג או ירק. כמו כן, נדיר למצוא סושי עם אבוקדו ביפן, והוא נחשב שם לסושי בסגנון אמריקאי.

יש כמה סוגי סושי:

ניגירי: ערימה מוארכת של אורז בחומץ ומעליה טיפת וסאבי ירק, פרוסת טמאגו (מעין חביתה) או דג נא.

מאקי רול: גליל אורז ורכיבים אחרים העטופים באצת נורי, פיסות דקות של מלפפון או חביתה. את המאקי מכינים באמצעות גלגול הרכיבים על משטח במבוק עד לקבלת מעין צורת צינור ואחר-כך פריסתו לגלילים קטנים. משטחים לגלגול סושי אפשר למצוא בחנויות גאדג'טים למטבח. אם האורז נמצא כלפי חוץ, המנה נקראת אינסייד-אאוט או אוראמאקי.

קונוס: סושי בצורת חרוט המורכבת מאצות העוטפות את האורז ושאר הרכיבים.

סשימי: כאמור, כדי לענות להגדרה של סושי על המנה לכלול אורז בחומץ ועוד רכיבים נוספים. לכן, סשימי אינו נחשב סושי מכיוון שהוא אינו כולל אורז. משמעות המילה סשימי ביפנית היא "גוף/בשר מנוקב". במטבח היפני סשימי יכול לכלול כל מנת בשר – לאו דווקא דג ולאו דווקא נא – לרוב לצד מעין שורש חזרת אסייתי ורוטב כלשהו לטבילה (סויה או וסאבי). בארץ הסשימי מוכר כמנת פתיחה לסושי ולרוב הוא עשוי מדג סלמון או טונה.